Zaliczany do jednych z ostrzejszych i brutalniejszych utworów w jego twórczości. Tuwim piętnuje zachowanie elit dwudziestolecia międzywojennego, poświęcających czas na rauty i przyjęcia. Akcja rozgrywa się jednocześnie w gmachu Opery, na ulicach miasta i okolic dzięki czemu poeta uzyskuje syntetyczny obraz współczesnej mu epoki. „Bal w operze” jest bowiem obrachunkiem ze światem. Poeta krytykuje przede wszystkim elity rządzące (sanację) oraz szerzej – całe społeczeństwo. Utwór ma zatem cechy pamfletu politycznego.
„Bal w operze” Julian Tuwim
Reżyseria: Lech Raczak, Daria Anfelli
Muzyka: Paweł Paluch
Scenografia: Piotr Tetlak
Kostiumy: Natalia Kołodziej
Ruch Sceniczny: Tomasz Dajewski
As. reżysera: Marta Karmowska
Kierownictwo muzyczne: Marek Zalewski
Zespół muzyczny: Marek Zalewski /fortepian/, Marcin Stachowiak/Mariusz Nowaczyński /klarnet/, Lech Serpina /skrzypce/, Paweł Czyrka /kontrabas/, Mariusz Lipiński/Ireneusz Budny /perkusja/
Obsada:
Michał Anioł, Bartosz Bandura, Beata Chorążykiewicz
Joanna Ginda, Bogumiła Jędrzejczyk, Przemysław Kapsa, Anna Łaniewska, Jan Mierzyński, Edyta Milczarek, Karolina Miłkowska–Prorok, Artur Nełkowski, Kamila Pietrzak–Polakiewicz, Bożena Pomykała–Kukorowska, Marta Karmowska/Joanna Rossa, Krzysztof Tuchalski, Cezary Żołyński