Polityka antymobbingowa
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
Wewnętrzna Polityka Antymobbingowa określa zasady przeciwdziałania zjawisku mobbingu w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, zwanym dalej „Pracodawcą”.
§2
Definicje
Pojęciom używanym w niniejszej Polityce Antymobbingowej nadaje się następujące znaczenie:
- Pracodawca – Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim; na potrzeby niniejszej Polityki Antymobbingowej za Pracodawcę uznaje się Dyrektora Teatru;
- Komisja – Komisja ds. przeciwdziałania mobbingowi powołana przez Pracodawcę;
- Pracownik – osoba pozostająca z Pracodawcą w stosunku pracy;
- Polityka Antymobbingowa – niniejsza Polityka Antymobbingowa mająca na celu przeciwdziałanie mobbingowi, ograniczająca wystąpienie ryzyka związanego z konfliktami w miejscu pracy oraz przewidująca działania pracodawcy w sytuacji wystąpienia mobbingu;
- Postępowanie mediacyjne – działania podejmowane przez Komisję, podczas których wskazuje się zaangażowanym podmiotom możliwe sposoby wyjścia z konfliktu i rozwiązania problemu;
- Mobbing – działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko Pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie Pracownika, powodujące izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników;
- Zawiadomienie – zgłoszenie działań noszących znamiona mobbingu lub podejrzeń wystąpienia mobbingu wysłane przez Pracownika za pośrednictwem formularza dostępnego w kanałach komunikacji wykorzystywanych u Pracodawcy;
- Postępowanie – postępowanie wyjaśniające prowadzone przez Komisję mające na celu wyjaśnienie okoliczności wskazanych w Zawiadomieniu i podjęcie stosownych kroków przez Pracodawcę.
§3
Cel i zakres działania Polityki Antymobbingowej
-
- Pracodawca potępia i uznaje za szkodliwe i niedopuszczalne działania mobbingowe i naruszające godność Pracowników oraz wszelkie eskalowanie sytuacji konfliktowych, naruszających zasady współżycia społecznego.
- Polityka Antymobbingowa ma na celu:
- wspieranie działań sprzyjających budowaniu pozytywnych relacji między Pracownikami oraz przeciwdziałanie wszelkim przejawom mobbingu;
- budowanie poczucia odpowiedzialności wśród Pracowników za poprawną komunikację oraz dobrą współpracę;
- uświadamianie Pracownikom negatywnych skutków działań mobbingowych;
- ochronę wszystkich Pracowników przed mobbingiem w miejscu pracy, bez względu na charakter wykonywanej pracy lub zajmowane stanowisko;
- ograniczenie i eliminowanie konfliktów naruszających zasady współżycia społecznego oraz ich szkodliwych następstw;
- zapewnienie pomocy i wsparcia ofiarom mobbingu.
Rozdział II
Prawa i obowiązki Pracodawcy i Pracowników
§4
Prawa i obowiązki Pracodawcy
-
- Pracodawca prowadzi aktywne działania mające na celu przeciwdziałanie mobbingowi oraz zapewnia właściwe działania na wypadek wystąpienia zjawiska mobbingu.
- Pracodawca jest odpowiedzialny za utrzymywanie i kształtowanie właściwych relacji w miejscu pracy, opartych na zasadzie wzajemnego szacunku oraz niedopuszczania do naruszenia dóbr osobistych i godności Pracowników.
§5
Działania prewencyjne Pracodawcy
-
- Pracodawca podejmuje działania prewencyjne mające na celu przeciwdziałanie mobbingowi polegające, w szczególności, na:
- zamieszczeniu aktualnej treści Polityki Antymobbingowej w wersji papierowej w kanałach komunikacji wykorzystywanych u pracodawcy na stronie internetowej (BIP) oraz w gablotach informacyjnych;
- obowiązkowym szkoleniu wszystkich Pracowników zatrudnionych u Pracodawcy z zakresu problematyki mobbingu, przeciwdziałania temu zjawisku oraz zasad niniejszej Polityki Antymobbingowej z uwzględnieniem harmonogramu szkoleń oraz stanowisk pracy i zakresów obowiązków;
- tworzeniu i udostępnianiu Pracownikom materiałów informacyjnych na temat przeciwdziałania Mobbingowi.
- Pracodawca jest zobowiązany zapoznać wszystkich Pracowników z Polityką Antymobbingową oraz poinformować ich o obowiązku zapoznania się i przestrzegania jej postanowień.
- Pracodawca jest odpowiedzialny za ograniczanie ryzyka organizacyjnego oraz osobowego w zarządzaniu pracą i ludźmi oraz promowanie pożądanych, zgodnych z zasadami współżycia społecznego, postaw i zachowań między Pracownikami. W związku z tym pracodawca jest zobowiązany do:
-
- rozwiązywania konfliktów z Pracownikami lub pomiędzy Pracownikami bez zbędnej zwłoki;
- dawania przykładu właściwej postawy swoim własnym zachowaniem;
- wykazywania otwartości na informacje zwrotne przekazywane przez Pracowników;
- rozpatrywania wszelkich przypadków problemów związanych z relacjami, które wymagają interwencji ze strony Pracodawcy – w celu ograniczenia ryzyka organizacyjnego i osobowego w zarządzaniu.
-
- Pracodawca zobowiązany jest podjąć działania opisane w Polityce Antymobbingowej w każdym przypadku dokonania zawiadomienia.
- Pracodawca podejmuje działania wskazane w Polityce Antymobbingowej również w każdym przypadku powzięcia informacji o zaistnieniu zjawiska mobbingu z innego źródła niż Zawiadomienie, w szczególności w przypadku powzięcia informacji wynikającej z każdej interakcji z Pracownikiem, w tym za pośrednictwem kanału informacyjnego dostępnego u Pracodawcy.
- Pracodawca dba o stałe podnoszenie kompetencji Pracowników w zakresie świadomości o ryzyku płynącym z mobbingu. W sytuacji wystąpienia mobbingu Pracodawca podejmuje dodatkowe działania informacyjne.
- Pracodawca na wniosek Pracownika dotkniętego mobbingiem zapewnia mu niezbędną pomoc, w szczególności medyczną, psychologiczną lub prawną.
§6
Prawa i obowiązki Pracowników
-
- Każdy Pracownik, który według własnego osądu czuje, że w stosunku do niego lub innego Pracownika stosowany jest mobbing, jest uprawniony do wysłania Zawiadomienia.
- Celem złożenia Zawiadomienia, Pracownik może skorzystać z Formularza Zawiadomienia stanowiącego załącznik Nr 1 do Polityki Antymobbingowej.
- Bezpodstawne oskarżanie o mobbing jest zabronione.
- Skorzystanie przez Pracownika z uprawnienia wskazanego w ust. 1 w żaden sposób nie wyłącza jego prawa do dochodzenia ochrony prawnej na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w tym skierowania sprawy na drogę sądową. Skorzystanie przez Pracownika z takich środków ochrony prawnej nie jest również w żaden sposób uzależnione od wcześniejszego zastosowania postanowień Polityki Antymobbingowej.
- Pracownik, w stosunku do którego toczy się postępowanie przed Komisją, o której mowa w §9, może skorzystać z prawa do przeniesienia na inne stanowisko pracy. Przeniesienie to polega na zmianie stanowiska pracy na równorzędne. Decyzję w sprawie przeniesienia podejmuje Pracodawca.
§7
Znajomość Polityki Antymobbingowej
-
- Każdy Pracownik w momencie uchwalenia niniejszej Polityki Antymobbingowej jest zobowiązany zapoznać się z jej treścią za pośrednictwem szkolenia. Uczestnictwo w szkoleniu jest równoznaczne z potwierdzeniem zapoznania się z treścią Polityki Antymobbingowej.
- Każdy Pracownik w momencie zatrudnienia jest zobowiązany do uczestnictwa w szkoleniu wstępnym obejmującym m.in. zasady niniejszej Polityki Antymobbingowej.
- Każdy Pracownik jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich okresowych formach działań prewencyjnych i informacyjnych organizowanych przez Pracodawcę, a mających na celu zapobieganie mobbingowi.
- Każdy Pracownik jest zobowiązany do powstrzymania się od zachowań noszących znamiona mobbingu.
- Każdy Pracownik jest zobowiązany do przestrzegania zasad kultury i dobrych obyczajów, dążenia do zachowania dobrych relacji z innymi Pracownikami i unikania uczestnictwa w konfliktach i ich eskalacji.
- Każdy Pracownik jest zobowiązany do uczestniczenia na wniosek Komisji w jej pracach w postępowaniu wyjaśniającym w sprawie o mobbing.
§8
Procedura zgłoszenia
- Każdy Pracownik, który uznał, że został poddany mobbingowi, oraz każdy, kto był świadkiem takich działań, składa niezwłocznie Zawiadomienie poprzez złożenie wypełnionego formularza zgłoszeniowego w formie papierowej w kadrach Teatru.
- Osobą uprawnioną do odbierania Zawiadomień jest Pracodawca, przy czym jeśli Zawiadomienie dotyczy Pracodawcy, obowiązany jest on do przekazania Zawiadomienia Kierownikowi Działu Administracyjnego.
- Zawiadomienie powinno zawierać przedstawienie stanu faktycznego oraz wszelkie niezbędne informacje potrzebne do wyjaśnienia sprawy, w tym: daty lub okres, którego ono dotyczy, informacje mogące stanowić dowody dotyczące okoliczności opisanych w Zawiadomieniu, informację o ewentualnych świadkach tych zdarzeń oraz wskazanie sprawcy i ofiary.
- Zawiadomienie powinno zawierać dane personalne składającego Zawiadomienie wskazane w formularzu, z zastrzeżeniem ust. 5.
- Złożenie Zawiadomienia nie może stać się dla Pracownika przyczyną jakichkolwiek negatywnych konsekwencji w miejscu pracy.
Rozdział III
Postępowanie
§9
Komisja
-
- W celu zapewnienia właściwego rozpatrzenia Zawiadomienia w związku z podejrzeniem wystąpienia mobbingu, za wyjątkiem sytuacji, gdy Zawiadomienie dotyczy Pracodawcy, Pracodawca każdorazowo powoła, w ciągu 5 dni od dnia wpłynięcia Zawiadomienia, Komisję składającą się z 4 osób, w której skład wchodzą:
-
- Pracodawca lub osoba wyznaczona przez Pracodawcę – Przewodniczący;
- Pracownik Działu Kadr,
- Przedstawiciel Organizacji Związkowej albo Przedstawiciel Pracowników;
- Osoba wyznaczona przez Pracownika wskazanego w Zawiadomieniu, jako ofiara mobbingu.
- Skład Komisji ulega zmianie w szczególności:
-
- w sytuacji, gdy ustaje stosunek pracy łączący członka Komisji z Pracodawcą;
- gdy członek Komisji zrzeknie się swojej funkcji.
-
- Komisja zostaje rozwiązana w momencie zakończenia danej sprawy.
- W sytuacji określonej w ust. 3 Pracodawca niezwłocznie powołuje nowego członka Komisji.
- Do zadań Komisji należy w szczególności:
-
- przeprowadzenie rozmów wyjaśniających z osobami wskazanymi w Zawiadomieniu;
- ustalanie stanu faktycznego na podstawie zebranych informacji;
- sformułowanie propozycji rozwiązania konfliktu w formie protokołu.
-
- Każdy z członków Komisji zobowiązany jest do zachowania obiektywizmu, bezstronności i poufności przy dokonywaniu ocen konkretnych przypadków, pod rygorem sankcji wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
- Członkiem Komisji nie może być:
-
- skarżący pracownik,
- pracownik oskarżany o działania mobbingowe,
- kierownik jednostki organizacyjnej, w której zatrudniony jest skarżący pracownik,
- kierownik jednostki organizacyjnej, w której zatrudniony jest pracownik oskarżany
o działania mobbingowe, - osoba pozostająca z Pracownikiem wysyłającym Zawiadomienie lub z Pracownikiem wskazanym w Zawiadomieniu jako ofiara albo sprawca w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej lub w stosunku prawnym lub faktycznym budzącym uzasadnione wątpliwości, co do jej obiektywizmu i bezstronności.
-
- Pracodawca wyznacza niezwłocznie inną osobę w zastępstwie członka Komisji podlegającego wyłączeniu z przyczyn wymienionych w ust. 8.
- Obsługę administracyjną prac Komisji zapewnia Sekretarz Komisji powoływany przez Pracodawcę.
§10
Postępowanie w sprawie zawiadomień dotyczących Pracodawcy
-
- W sytuacji gdy Zawiadomienie dotyczy Pracodawcy, Teatr zawrze z Zarządem Województwa umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych, w której strony określą również sposób przekazania Zawiadomienia i dokumentacji pracowniczej niezbędnej do przeprowadzenia postępowania, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia ochrony przekazywanych danych osobowych.
- Po zawarciu umowy powierzenia przetwarzania danych z Zarządem Województwa, Kierownik Działu Administracyjnego, któremu Pracodawca, zgodnie z §8 ust. 2 Polityki Antymobbingowej przekazał Zawiadomienie, doręcza je wraz ze szczegółowo wymienioną w umowie dokumentacją, Zarządowi Województwa za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.
- Zarząd Województwa prowadzi dalsze postępowanie w zakresie złożonego Zawiadomienia dotyczącego Pracodawcy z zastosowaniem wewnętrznych procedur.
§11
Działania interwencyjne i wspomagające
-
- Komisja rozpoczyna postępowanie niezwłocznie, najpóźniej w terminie 7 dni od wpłynięcia Zawiadomienia.
- Pracodawca na własny koszt wyposaża Komisję w środki (w tym pomieszczenie i materiały) konieczne do wykonywania jej zadań.
- Czas trwania postępowania nie powinien przekroczyć 30 dni, licząc od dnia rozpoczęcia postępowania, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 6 – wówczas czas trwania postępowania zostaje wydłużony o czas prowadzenia mediacji.
- Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący.
- Komisja może zaproponować uczestnikom postępowania udział w postępowaniu mediacyjnym na każdym etapie sprawy. Warunkiem przekazania sprawy do mediacji jest zgoda obu stron postępowania. Mediatora wyznacza Komisja. Zasady określone w §9 ust. 9 stosuje się odpowiednio.
- Czas trwania postępowania mediacyjnego nie powinien być dłuższy niż 14 dni. Na zgodny wniosek stron postępowania lub z innych ważnych powodów Komisja może termin przedłużyć, w szczególności, jeśli zaistnieje prawdopodobieństwo ugodowego zakończenia sprawy.
- Ugoda powinna zawierać uzgodnienia stron postępowania mediacyjnego w zakresie sposobu rozwiązania konfliktu, ze wskazaniem wzajemnych zobowiązań stron, oraz ewentualny termin ich realizacji.
- Ugodę podpisują obie strony postępowania mediacyjnego oraz Mediator. Zawarcie ugody kończy bieg postępowania mediacyjnego.
- Po zakończeniu postępowania mediacyjnego Komisja w ciągu 3 dni sporządza protokół końcowy wraz z uzasadnieniem, który przekazuje Pracodawcy i stronom postępowania.
- W przypadku nieprzekazania sprawy do postępowania mediacyjnego lub niezawarcia ugody Komisja podejmuje decyzję w sprawie zwykłą większością głosów w terminie określonym w ust. 3. Komisja w ciągu 3 dni sporządza protokół końcowy wraz z uzasadnieniem, który przekazuje Pracodawcy i stronom postępowania.
- Protokół końcowy, o którym mowa w ust. 9 i 10, zawiera w szczególności rekomendacje dla Pracodawcy.
- Pracodawca, na podstawie protokołu, w zależności od charakteru i skali niepożądanych zachowań i zdarzeń, podejmuje działania zmierzające do wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości i wdraża działania przeciwdziałające ich powtarzaniu.
- Pracodawca na podstawie protokołu podejmuje działania przewidziane w przepisach obowiązującego prawa.
- Ofiara mobbingu powinna zostać pouczona przez Komisję o przysługujących jej powszechnych środkach ochrony prawnej, w szczególności o możliwości skierowania pozwu do sądu.
- Po zakończeniu postępowania ofiara mobbingu ma prawo wnosić do Pracodawcy o przeniesienie jej na inne stanowisko pracy. Przeniesienie to może polegać na zmianie stanowiska pracy na równorzędne.
- Na każdym etapie postępowania ofiara mobbingu może skorzystać na koszt Pracodawcy z pomocy psychologa lub lekarza psychiatry.
- Wobec sprawcy mobbingu Pracodawca podejmuje działania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności Pracodawca może pociągnąć sprawcę mobbingu do odpowiedzialności finansowej za wyrządzoną szkodę, nakładać kary porządkowe, rozwiązać umowę o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia z winy Pracownika (w tzw. trybie dyscyplinarnym).
Rozdział IV
Postanowienia końcowe
§12
Zobowiązanie do zachowania poufności i ochrona danych osobowych
-
- Pracodawca dokłada wszelkich starań mających na celu ochronę danych osobowych przetwarzanych w związku z realizacją zadań wynikających z niniejszej Polityki Antymobbingowej.
- Osoby zaangażowane w postępowanie dotyczące przeciwdziałania mobbingowi, o których mowa w §9 ust. 1 i 10, są upoważnione do przetwarzania danych osobowych osób występujących w postępowaniu dotyczącym przeciwdziałania mobbingowi, w szczególności osób wskazanych w Zawiadomieniu, wyłączenie w celu wynikającym z prowadzonego postępowania oraz są zobowiązane do zachowania tych danych w poufności, pod rygorem sankcji wynikających z obowiązujących przepisów prawa. Wzór oświadczenia o zachowaniu poufności stanowi załącznik Nr 2 do niniejszej Polityki Antymobbingowej.
- Wszystkie osoby zaangażowane w postępowanie dotyczące przeciwdziałania mobbingowi oraz osoby składające Zawiadomienie i w nim wskazane zobowiązane są do zachowania w poufności informacji i danych osobowych, o których dowiedziały się lub mają do nich dostęp w związku z realizacją zadań wynikających z niniejszej Polityki Antymobbingowej i nie mogą ich udostępniać osobom trzecim, ani w inny sposób rozpowszechniać lub wykorzystywać.
§13
Postanowienia końcowe
-
- Niniejsza Polityka Antymobbingowa wchodzi w życie z dniem wskazanym w Zarządzeniu nr S/020/07/2022 z dnia 02.08.2022 r.
- Pracodawca wraz z przedstawicielami pracowników nie rzadziej niż raz na cztery lata rozpatruje i ocenia czy regulacje Polityki Antymobbingowej są właściwie wykonywane.
- Wszelkie zmiany Polityki Antymobbingowej są dokonywane przez Pracodawcę w formie pisemnej, z wyłączeniem zmian w treści załączników Nr 1–3, które mogą być dokonywane w każdym czasie, stosownie do okoliczności i zmieniających się przepisów prawa, procedur, wytycznych dot. ochrony danych osobowych.
- Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się z Polityką Antymobbingową.
- Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z treścią Polityki Antymobbingowej dołącza się do akt osobowych pracownika.
- Wzór oświadczenia pracownika o zapoznaniu się z treści Polityki Antymobbingowej stanowi Załącznik Nr 3.
Załączniki:
1) Załącznik Nr 1 – Formularz Zawiadomienia,
2) Załącznik Nr 2 – Oświadczenie o zachowaniu poufności;
3) Załącznik Nr 3 – Wzór oświadczenia pracownika o zapoznaniu się z Polityką Antymobbingową.
Załączniki
Nazwa | Rozmiar załącznika |
---|---|
Formularz zawiadomienia.pdf kliknij, aby pobrać | 167.88 Kb |
Oświadczenie o zachowaniu poufności.pdf kliknij, aby pobrać | 413.75 Kb |
Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z polityką antymobbingową.pdf kliknij, aby pobrać | 416.83 Kb |